historia Mazdy MX-5

W poprzednim wpisie przedstawiliśmy Wam krótką historię powstania dwóch pierwszych generacji kultowej Miaty. Dziś chcielibyśmy przedstawić dalszą część tej historii. A więc przenieśmy się na dobre do XXI w. i przyjrzyjmy się bliżej okolicznościom powstania dwóch kolejnych generacji, który ujrzały światło dzienne kolejno w 2005 r. i 2014 r.

Podtrzymać narodzoną legendę motoryzacji

Po premierze dwóch pierwszy generacji, które zyskały olbrzymią sławę w świecie motoryzacji, inżynierzy i projektanci z Mazdy odczuwali ogromną presję, gdyż kolejne generacje musiały być jeszcze lepsze niż jej poprzedniczki – a o to wcale nie było tak łatwo. Dlatego starano się za wszelką cenę dążyć do perfekcji. To właśnie ten termin jest prawdziwą definicją i celem w rozwoju motoryzacji, jak założyła sobie firma z Japonii.

Mazda MX-5 trzeciej generacji

Wraz z nadejściem 2005 roku zaprezentowano nową generację Mazdy. Nowa Miata znacznie powiększyła swoją bryłę, zwiększył się rozstaw osi i kół. Większe nadkola pozwoliły na umieszczenie 17-calowych felg – co znacznie wpłynęło na estetykę i charakter samochodu. Kompaktowe coupe Mazdy znacznie urosło, zachowując przy tym lekkość i świetne osiągi. Jak obliczono, samochód ważył jedyne 50 kg więcej od swojego poprzednika.

Mazda poprawiła znacznie komfort użytkowy samochodu. Dzięki nowemu mechanizmowi zastosowanemu w tej generacji można było złożyć miękki dach za pomocą jednego ruchu dłonią. Wnętrze stało się bardziej funkcjonalne i obszerne. Zastosowano również system bezkluczykowy.

Zmiany zaszły również pod maską roadstera. Mazdę w wersji europejskiej napędzały silniki o pojemności 1.8 l oraz 2.0 l, dostarczające odpowiednio 126 i 160 koni mechanicznych. Na rynek amerykański trafiła nieco mocniejsza wersja dwulitrowego silnika o mocy 170 KM. Zrezygnowano natomiast z silnika 1.6 litra. Poprawiono również bezpieczeństwo auta, za sprawą montowanych bocznych poduszek powietrznych i dynamicznej kontroli stabilności. Całość komponowała się idealnie, a nowa generacja została okrzyknięta najlepszym samochodem w Japonii w 2005 roku. W 2009 roku powstał facelifting Mazdy MX-5 trzeciej generacji.

Mazda MX-5 czwartej generacji. Legenda nadal żywa

Najnowsza generacja Mazdy została zaprezentowana 4 września 2014 roku w słonecznej Barcelonie. Pojazd został zaprojektowany zgodnie z nowym wzornictwem Mazdy KODO, przy współpracy z włoskim koncernem Fiat. Dlatego nowa Miata ma wiele cech wspólnych z nowym fiatem 124.

Czwarta Generacja Miaty nie jest ewolucją poprzednich generacji, tylko całkowicie nową konstrukcją. Co ciekawe jest o prawie 100 kg lżejszy od poprzednika. Samochód ma perfekcyjny rozkład masy – na każdą oś przypada 50% masy właściwej auta. W październiku 2015 roku model ten zdobył 4 na 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Na tym kończymy krótką historię modelu MX-5. Staraliśmy się przybliżyć lepiej sylwetki poprzednich modeli, gdyż obecna generacja jest każdemu już dobrze znana.

Facebook