Historia MX-5

Mazda MX-5 już od początkowych szkiców projektantów w 1979 roku wyglądała wyjątkowo. Od tego czasu popularny roadster stał się najchętniej kupowanym samochodem w swojej klasie na świecie, co uczyniło go prawdziwą legendą. Co ciekawe Kenichi Yamamoto – ówczesny dyrektor ds. rozwoju Mazdy – do stworzenia MX-5 został zainspirowany przez dziennikarza Roberta Halla. To właśnie Hall nakreślił mu wstępny szkic samochodu podczas jednej z rozmów. Jeżeli jesteś miłośnikiem Mazdy? Poznaj koniecznie historię tego modelu.

Jaka jest Mazda MX-5?

To niezwykle zwinny i mocny roadster o subtelnej linii nadwozia. Posiada optymalne warunki jezdne i jest doskonale wyważony. Model ten w szybkim czasie zdobył serca wielu kierowców, zarówno mężczyzn i kobiet. Jest prawdziwym ambasadorem motoryzacji na całym świecie. Jest uwielbiany przez wszystkich, niezależnie od różnic społecznych i kulturowych. W 2000 r. popularna w USA Miata została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa, jako najlepiej sprzedający się dwuosobowy sportowy kabriolet na świecie.

Pierwsza generacja Mazdy MX-5

Na początku, podchodzono sceptycznie do koncepcji roadstera, ponieważ uważano, iż MX-5 nie przyjmie się na rynku motoryzacyjnym. Na szczęście, założona wcześniej idea przez Roberta Halla i Kenchiego Yamamoto, wygrała z pesymistycznymi prognozami i wkrótce rozpoczęto produkcję.

Mazda MX-5 oficjalnie została zaprezentowana szerszej publiczności 10 lutego 1989 r. w Chicago, podczas imprezy motoryzacyjnej Moto Show. Japoński roadster wyróżniał na tle amerykańskich samochodów, w których wówczas dominowała mocna i masywna sylwetka nadwozia. Być może ten kontrast spowodował, iż ludzie byli zachwyceni kompaktowym i lekkim coupe. Zapanował motoryzacyjny boom na MX-5, a fabryki w początkowych tygodniach nie nadążały z produkcją samochodu.

Samochód posiadał silnik o pojemności 1.6 litra o mocy 116 koni mechanicznych. Parametry te, przy masie własnej samochodu 955 kilogramów, zapewniały znakomite osiągi. Pięć lat później powstała wersja z silnikiem o pojemności 1,8l o mocy 131 koni mechanicznych.

Druga generacja Mazdy MX-5

Druga generacja została przedstawiona światu w 1997 r. w Japonii na imprezie Tokyo Motor Sport, natomiast w Europie zaprezentowano ją na targach motoryzacyjnych w Genewie. Projektanci nie ingerowali zbytnio w design samochodu, gdyż nadal cechował się on świeżością na rynku motoryzacyjnym. Nieznacznie zmieniono profil nadwozia, dodając muskulatury oraz powiększono przestrzeń bagażnika – w ten sposób samochód stał się bardziej funkcjonalny. W oczy rzucało się jednak brak wysuwanych reflektorów, które zostały zastąpione tradycyjnymi światłami, co mogło się nie spodobać niektórym fanom poprzedniego designu.

Projektanci i inżynierzy skupili się na poprawie i rozwoju właściwości jezdnych pojazdu. W produkcji MX-5 drugiej generacji zastosowano grubsze stabilizatory, a w przypadku mocniejszych wersji, dodano szersze opony. Poprawiona została również aerodynamika auta, a w standardzie montowano system ABS, poduszki powietrzne, elektryczne szyby i klimatyzację.

W drugiej generacji sercem samochodu był 1,8 litrowy silnik o mocy 144 koni mechanicznych, co generowało niesamowite osiągi. W 2001 r. roadster II generacji przeszedł delikatny facelifting, zyskując jeszcze bardziej sportowy charakter. W Stanach pojawiła się dodatkowo wersja turbodoładowanego silnika o mocy 182 koni mechanicznych.

 

Jak widać rozwój Mazdy MX-5 odbywał się sukcesywnie. Nic więc dziwnego, że Mazda wyprodukowała i sprzedała już ponad 1 mln sztuk tego samochodu. Chcesz poznać dalszą część historii rozwoju legendy? Koniecznie śledź naszego bloga.

Facebook