mazdaTo był kluczowy moment w dziejach samochodów, kiedy, 50 lat temu, Mazda wypuściła swój silnik Mazda Cosmo Sport. Elegancki, stylowy dwumiejscowy samochód stał się początkiem dziedzictwa innowacji, która trwa do dziś – spuścizny w samochodach typu drive-to-drive i motocyklowego sukcesu opartego na unikalnej technologii.

Pierwszy z niepowtarzalnej serii

W 1967 roku Cosmo Sport był pierwszym na świecie samochodem zasilanym silnikiem dwu-obrotowym. Znany poza Japonią jako 110S, był to także pierwszy samochód sportowy Mazdy, zasilający DNA, które przeszło na legendarne modele, takie jak Mazda RX-7 i Mazda MX-5, a także każdy pojazd, który produkuje japońska marka. Choć tylko 1,176 sztuk zostało zbudowanych, Cosmo Sport był ogromnie ważny dla Mazdy, oznaczając jej przemianę z producenta głównie samochodów ciężarowych i małych samochodów na ekscytującą, niepowtarzalną markę, charakteryzującą się niekonwencjonalnym  podejściem do inżynierii i projektowania.

Początek wielkiej przygody

Rozwój silnika pod maską Cosmo Sport ilustruje ducha rywalizacji firmy i rzadka tradycja, która nadal jest widoczna pięćdziesiąt lat później. Inżynierowie Mazdy pokonali liczne przeszkody, aby uczynić silnik obrotowy komercyjnym, testując prototypy Cosmo Sport przez setki tysięcy kilometrów przed wprowadzeniem na rynek.

Chociaż dziesiątki firm, w tym większość dużych producentów samochodów, podpisały umowy licencyjne z firmą NSU, aby rozwinąć nową technologię produkcji samochodów i motocykli w Niemczech, tylko jeden z nich odniósł sukces.

Po wykorzystaniu potencjału obrotowego silnika do uzyskania osiągów na poziomie odpowiadającym znacznie większym i cięższym silnikom tłokowym, Mazda zamierzała zbudować prawie 2 miliony pojazdów napędzanych obrotowo, osiągając również znaczny sukces w wyścigach. RX-7, na przykład, zdominował swoją klasę w IMSA (International Motor Sport Association) w wydarzeniach w 1980 roku. Ale największy pojedynczy triumf Mazdy na torze pojawił się w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z silnikiem 2.6-litrowym z silnikiem cztero-obrotowym w produkowanym wtedy 710PS, wygrała 24 Hours of Le Mans. Był to jedyny silnik, który nie wykazywał potencjału, aby zdobyć znany wyścig wytrzymałościowy i pierwsze zwycięstwo azjatyckiej marki.

Wyznacznik nowej jakości

Ta chęć wypróbowania nowych rzeczy i przesuwania limitów pozostaje synonimem Mazdy. Podejście to wytworzyło MX-5, którego etos kierowcy i car-as-one w Jinba-Ittai stał się najpopularniejszym roadsterem w historii. Stworzono także światową technologię SKYACTIV. Lekkie i nietypowe, jak silnik obrotowy, serie układów napędowych SKYACTIV, platform, karoserii samochodowych i innych technologii widzianych w dzisiejszych Mazdach to produkty przełomów inżynieryjnych, w celu osiągnięcia niezwykłego połączenia wydajności i mocy. Silniki SKYACTIV, na przykład, przezwyciężają wady przy ekstremalnej kompresji, zwiększając siłę napędową przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji odróżniając Mazdę od konkurentów.

Facebook